Met de komst van de Noord-Zuidlijn in juli dit jaar zocht GVB zeker 80 nieuwe servicemedewerkers. Sommigen van hen doen na drie maanden de interne opleiding voor beveiliger. ‘Een enorme uitdaging in de krapper wordende arbeidsmarkt,’ vertelt Jan Blok van detacheerder Consolid. Hij vertelt hoe vier partijen in korte tijd de nieuwe medewerkers vonden. ‘We werken vaker samen, dus de communicatie gaat makkelijk en snel.’
Goed partnerschap is het halve werk
Met de langverwachte Noord-Zuidlijn werd de dienstverlening van GVB flink uitgebreid. Na een zorgvuldig tendertraject selecteerde de vervoerder Randstad Bewaking voor de werving van nieuwe servicemedewerkers voor de metrostations. ‘Randstad Bewaking vroeg ons om te assisteren bij de werving & selectie. Wij vonden het vanzelfsprekend om het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) erbij te vragen. We hadden al eerder samengewerkt op grootschalige wervingstrajecten. We vinden het prachtig dat een project van de Gemeente Amsterdam kansen biedt voor zoveel Amsterdamse werkzoekenden.’
Vier partijen één doel
‘Een mooie opdracht,’ vertelt Jan Blok. ‘Maar ook een enorme uitdaging. Personeel is op dit moment erg schaars, en we moesten een grote groep nieuwe medewerkers selecteren.’ Het is volgens hem gelukt omdat de vier partijen hun krachten hebben gebundeld. ‘We werken vaker samen, dus de communicatie gaat makkelijk en verloopt vlot. Snelheid is sowieso typerend voor deze klus, want de eerste 22 medewerkers zijn medio april gestart. En inmiddels zijn er ruim 80 kandidaten geplaatst en het verloop is extreem laag.’
Aanpak
‘Het succes begint al bij GVB, zij hebben een hele duidelijke vraagstelling bij Randstad Bewaking neergelegd,’ vertelt Jan Blok. ‘Iedere partij heeft vervolgens zijn eigen expertise opgepakt. WSP startte in het voorjaar direct met wekelijkse speeddates. Een selectie van deze kandidaten werd uitgenodigd voor een gesprek met recruiters van Consolid. Op het hoofdkantoor van Randstad Bewaking kreeg de uiteindelijke selectie een hele heldere presentatie. ‘Het is belangrijk om tegen nieuwe medewerkers te zeggen: “Dit willen we bereiken, en dit vragen we van jullie.”
Perspectief
Alle nieuwe servicemedewerkers komen in eerste instantie bij Consolid in dienst.
‘Waar we op letten? Motivatie is ontzettend belangrijk. En daar heb je als werkgever invloed op. We geven samen met Randstad Bewaking en GVB onze mensen aandacht, begeleiding en een contract met urengarantie. Ze krijgen ook de kans om door te leren,’ vertelt Jan Blok. ‘De kans om na drie maanden door te stromen in een leerwerktraject voor de functie van gediplomeerd beveiliger is voor nieuw personeel heel motiverend. Maar er zijn er ook bij die na drie maanden zeggen: “Ik vind het werk als servicemedewerker geweldig!”‘
Niet zomaar een baan
Jan Blok benadrukt dat de functie niet voor iedereen is weggelegd. ‘De servicemedewerkers beheren de nieuwe stations. Het zijn gastheren en –vrouwen die reizigers – ook toeristen die geen Nederlands spreken – actief te woord moeten staan. Ze moeten dus goed Nederlands en Engels spreken, ze moeten reizigers pro-actief benaderen en mensenkennis hebben. Naast al deze eisen is ook belangrijk dat medewerkers flexibel inzetbaar zijn, de metro rijdt namelijk 7 dagen per week tussen 06:00 en 01:00 uur. Ook representativiteit is belangrijk, want deze medewerkers zijn het visitekaartje van de metrostations in Amsterdam.’
De deuren staan open voor iedereen
‘Het is heel moeilijk om goede mensen te vinden. Niet alleen vanwege onze eisen, maar ook vanwege de krapte op de arbeidsmarkt,’ zegt Jan Blok. ‘Daarom zetten we de deuren wijd open voor iedereen die zich aangesproken voelt voor deze functie. En dat werkt. We kregen reacties van mensen met totaal verschillende achtergronden: taxichauffeurs, schilders, mensen met een administratieve of ICT -achtergrond. Er was zelfs een man met 25 jaar ervaring in de bankenwereld. Het is een leuke enthousiaste groep nieuwe collega’s geworden. Heel divers ook! We zijn trots op de mix van achtergronden, nationaliteiten en leeftijden. Samen zorgen zij ervoor dat reizigers in Amsterdam pro-actief worden verwezen en geïnformeerd en dat de metrostations veilig en netjes blijven.’
Dit interview deed ik in opdracht van het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam / de gemeente Amsterdam.