BMW Amsterdam: Soner is een uitzonderlijk exemplaar hoor

Gemeente Amsterdam / WSP

BMW wil invulling geven aan de Participatiewet. Na een arbeidsanalyse zijn er afgelopen jaar vier kandidaten bij BMW gestart. Hoe gaat het nu? We spreken personeelsmanager Ria Theuvenet. Soner Kardes (45) schuift ook aan, hij werkt sinds een jaar als chauffeur/algemeen medewerker.

Meteen gepromoveerd

‘Soner is een uitzonderlijk exemplaar hoor.’ Ria loopt over van trots, en Soner ook. ‘Hij kwam binnen als autowasser en pakte steeds meer taken op. Hij helpt bijvoorbeeld met de administratie, maakt testritten en is sinds kort ook chauffeur. Onze vaste chauffeur ging namelijk met pensioen en Soner had al ervaring als koerier. Hij kent Amsterdam op zijn duimpje, dus het was heel vanzelfsprekend dat hij zijn werk overnam.’

Ik vroeg: “Hoeveel mensen hebben jullie uitgenodigd voor deze functie?” “Alleen jou,” zei Ria toen. Je begrijpt hoe ik me voelde toen ik de baan ook nog kreeg.

De flexibiliteit die Soner heeft, heeft BMW ook. Ze hebben feitelijk een functie gecreëerd op maat voor Soner. ‘Dat werkt twee kanten op,’ zegt Theuvenet. ‘Hij doet waar hij goed in is, en daar hebben wij profijt van! Soner is leergierig en pakt continu extra werk op. Soms haalt hij zelfs koffie voor me, of dan is mijn auto opeens gewassen. Hè Soner?’ Ria kijkt hem aan en spreekt luid en articuleert nadrukkelijk. ‘Zijn gehoor is beperkt, maar op deze manier kan hij alles volgen.’

BMW geeft met WSP invulling aan de Participatiewet

Het verhaal van Soner

‘Voordat ik bij BMW kwam was ik anderhalf jaar werkloos,’ vertelt Soner. Werkloos zijn is zwaar hoor, zegt hij. ‘Mijn gezin is afhankelijk van mijn inkomen, maar ik kwam geen stap verder.’ Na ruim honderd sollicitatiebrieven heeft Soner hulp gezocht bij de gemeente.

‘Eindelijk werd ik uitgenodigd voor gesprekken. Maar steeds kwamen er tien of twintig kandidaten op gesprek en werden er twee of drie geplaatst. Dus toen ik bij BMW kwam was mijn eerste vraag: “Hoeveel mensen hebben jullie uitgenodigd voor deze functie?” “Alleen jou,” zei Ria toen. Je begrijpt hoe ik me voelde toen ik de baan ook nog kreeg.’

De realiteit van de Participatiewet

Van de vier geplaatste kandidaten werken er momenteel nog twee bij BMW. ‘ Dat is ook de praktijk van de Participatiewet,’ zegt Ria. ‘Het is niet altijd makkelijk. We hebben een premium merk en alle collega’s moeten dat uitstralen. Mijn collega van BMW Den Haag is al een jaar op zoek naar een goede magazijnmedewerker, maar tot nu toe hebben ze geen match.’

Van de vier geplaatste kandidaten werken er momenteel nog twee bij BMW. ‘ Dat is ook de praktijk van de Participatiewet.’

‘Wij hebben ook missers gehad hoor. We hadden een keer een kandidaat die wilde meteen hogerop. En dat lag niet echt binnen zijn vermogen. Dan moet je afscheid nemen. Met deze doelgroep is het trial and error. Soms werkt het en soms niet, maar we zetten ons altijd 100% in voor een goede match.’

Waarom dan al dat werk?

‘Waarom we dan toch arbeidsbeperkten aannemen bij BMW? Dat is heel simpel, onze kernwaarden zijn warmte, passie en eerlijkheid. Dat zou niet kloppen als deze mensen niet welkom zijn bij BMW. Ja en we willen gewoon voldoen aan de Participatiewet.’ Ria valt even stil en zegt dan. ‘Het is vooral heel normaal voor ons.’

‘Hé directeur!’ roept een collega naar Soner als we langslopen. Soner lacht en verklaart: ‘Ja, iedereen vind dat ik op onze directeur lijk. Dus dat is mijn bijnaam hier…’

Lees ook: De praktijk van de Participatiewet – BMW

Save

Save

Save