“Al mijn collega’s zijn enthousiast om mensen met een beperking een kans te geven, iedereen denkt in mogelijkheden,” zegt Sharity Pos, Director of Human Resources van Hotel The Grand. “Misschien is het ook wel de aard van het hotelwezen, we zijn het gewend om ons dienstbaar op te stellen.”
Huiswerk
Net als De L’Europe deed ook Sofitel Legend The Grand Amsterdam mee aan de workshops over de Participatiewet. “Het was praktisch ingestoken. De Participatiewet werd uitgelegd en we kregen huiswerk mee. We moesten bijvoorbeeld vragen aan het management hoe we meer mensen met een beperking aan het werk kunnen helpen. De laatste workshop ging concreet in op het aannemen van personeel. We zaten meteen met de uitzend- en bemiddelingsbureaus aan tafel.”
Perfecte functie
“Het is niet zo dat we speciaal functies creëren,” vertelt Sharity Pos. “Bij elke openstaande vacature kijken we eerst of het een functie is die ingevuld kan worden door iemand met een beperking. Momenteel zoeken we een Storekeeper. Dat is iemand die de binnenkomende goederen aanneemt en zorgt dat het in het hotel op de juiste plek terechtkomt. Een perfecte functie voor iemand met een mentale of fysieke beperking.”
Bemiddelingsbureaus
Hotel The Grand haalt voordeel uit de samenwerking met bemiddelingsbureaus. “Ze werken met jobcoaches, en omdat jobcoaches gesubsidieerd worden, zijn hun diensten gratis. Zij hebben veel ervaring met de doelgroep en vaak ook met de werkzaamheden. Ook voor mij erg fijn, want ik kan alles aan ze vragen.”
Via In2Work heeft The Grand sinds twee jaar twee Wajongers in de keuken. “Deze jongens hebben een sociale beperking, maar in hun functie is dat geen belemmering. Ze doen voorbereidende keukenwerkzaamheden, zoals het snijden van fruit en groenten, en producten vacuüm maken. WerkSaamBeter helpt ons momenteel met het vervullen van de vacature van Storekeeper.”
Kritische selectie
Valkuilen? “Ja, we hebben geleerd om kritischer te zijn bij de selectie van kandidaten. We hebben een goede kandidaat verloren, omdat we haar op een te zelfstandige functie hadden aangenomen. Dat frustreert iedereen, en haar in de eerste plaats. Zo zonde! En een paar dagen geleden solliciteerde een man met een hand die niet functioneert op de vacature van Storekeeper. Ook al paste de man perfect in ons team, de functie zou fysiek te zwaar zijn voor hem. Daarover moeten we helder communiceren.”
“We willen je niet kwijt”
Pos vertelt over de jongens in de keuken: “Het is ontroerend om te zien hoe belangrijk een gewone baan voor ze is. Een van de jongens was laatst ziek, maar hij had niks gezegd. Hij wilde ons niet teleurstellen. Bang om zijn baan kwijt te raken. Gelukkig sprong zijn manager er meteen bovenop. Hij heeft de jongen verteld hoe belangrijk het is om uit te zieken en dat we hem absoluut niet kwijt willen.”
Deze jongen is echt een aanwinst voor ons hotel, vertelt Pos. “Hij is onlangs tijdelijk ingesprongen bij de Patisserie, een afdeling waar goed personeel schaars is. Er kwamen verborgen talenten naar boven. Hij werkte heel zelfstandig en was veel flexibeler dan wij – en hijzelf ook – dachten.”
Mensen, geen doelgroepen
Sharity Pos is zichtbaar trots op haar collega’s. “Iedereen krijgt energie van werken met meer verschillende mensen.” Denken in doelgroepen is niet aan haar besteed. “We werken met verschillende mensen, niet met doelgroepen. En hoe meer verschillende mensen hoe beter.”