Transparantie doen we samen

MVO Nederland
Maarten Boonstra van Sonneveld Group (Foto: Milan Vermeulen)

Maarten Boonstra van Sonneveld Group (Foto: Milan Vermeulen)

Bisschopsmolen is een ambachtelijke bakkerij en Sonneveld Group levert bakkerijgrondstoffen voor ambachtelijke en industriële bakkers. Beide bedrijven willen alles van hun product laten zien. Samen komen ze verder.

Vertrouwen

“Consumenten stellen, zeker door de opkomst van sociale media, steeds meer kritische vragen. Ze willen weten waar hun product vandaan komt en wat er in zit. Ze nemen geen genoegen meer met een marketingverhaal over duurzaamheid.” zegt Frank van Eerd. Maarten Boonstra: “Het geeft klanten vertrouwen als je laat zien wat er in je producten zit en hoe je bedrijfsvoering in elkaar steekt.”

Meer dan commercie

Van Eerd heeft Sonneveld Group gevonden toen hij door de ogen van zijn consument naar verschillende producenten keek. “Sonneveld bleek een van de weinigen die op de website alle informatie over hun grondstoffen transparant weergeeft, net als wij. We hebben natuurlijk een commerciële relatie, maar het gaat veel verder. We discussiëren regelmatig over MVO-issues en wisselen ervaringen uit. Ik heb bij hun op kantoor een keer een lezing gegeven over MVO en trainingen over verkooptechnieken.”

Samen bereik je meer

Ook Sonneveld Group gaat vaak langs bij de ambachtelijke en industriële bakkers waaraan ze leveren. Boonstra: “We voeren gesprekken over duurzaamheid en geven MVO-presentaties. Zo ontstaan nieuwe duurzame producten en ideeën. Door kennis en kunde te delen brengen we de hele branche naar een hoger niveau. Dat leidt tot kwaliteit, innovatie en duurzaamheid. En uiteindelijk leidt dat tot meer klanten. Op deze manier is bijvoorbeeld Sonextra Sustain ontstaan. Een product waarmee restbrood weer tot brood verwerkt wordt.”

IFrame

Frank van Eerd, de directeur van Bisschopsmolen vertelt over de puurheid van zijn producten

Kennis verkoopt

De website Nieuwe Granen van Bisschopsmolen brengt de herkomst en eigenschappen van verschillende – ook onbekende – granen in kaart. Van Eerd: “Tijdens de Expeditie ISO 26000 kwamen we erachter hoe waardevol deze informatie is voor onze klanten. We doen momenteel met universiteiten verder onderzoek naar de gezondheidsaspecten en voedingswaarde van de verschillende graansoorten en zullen de site steeds meer uitbouwen.”

Extra voordelen

Maarten Boonstra: “De angst die veel bedrijven hebben is dat hun kennis wordt gekopieerd. Ons heeft het tot nu toe vooral veel klanten bezorgd. Bovendien komt er steeds meer wet- en regelgeving op dit vlak. Door volledige transparantie te geven, zijn wij hier al op voorbereid. Wat er ook nog bij komt: door makkelijk toegankelijke uitgebreide informatie te bieden over de bakkerijingrediënten die we leveren, besparen we ook tijd en dus kosten. We hoeven niet telkens elke individuele vraag afzonderlijk te beantwoorden, maar kunnen klanten verwijzen naar onze database.”

Lees het artikel op www.mvonederland.nl

Lees alles over transparantie

 

Nog veel meer samenwerkingen

Het meest eerlijke en duurzame product – Bisschopsmolen

“Met een groep bakkers, Bakery Society, verdiepen we ons onder andere in de gezondheidsaspecten van onze producten. We merken dat het onderwerp steeds sterker leeft onder consumenten, mede door klachten als tarweallergie of glutenintolerantie. Dus we gaan in gesprek met voedingsdeskundigen en graanveredelaars. We zijn op zoek naar het meest eerlijke en duurzame product. ”

Glutenvrije bakkerij – Bisschopsmolen

“Een ander leuk project dat we nu samen met Syntens aan het ontwikkelen zijn sluit hier mooi op aan. We willen een bakkerij oprichten waar consumenten mede-eigenaar van kunnen worden. Deze bakkerij wordt een glutenvrije omgeving, waarin we samen met de klant, die bijvoorbeeld een glutenintolerantie heeft, lekkere en goede producten kunnen ontwikkelen. Zoals producten van Quinoa en of Haver. ”

Verantwoorde palmolie – Sonneveld Group

“We zijn overgestapt op verantwoorde palmolie, wat ook weer bijdraagt aan de duurzaamheid van de producten die onze klanten produceren. Zij kunnen hier nu transparant over communiceren. We willen steeds meer samenwerken met onze ketenpartners om zo tot verdere verduurzaming te komen.”

Overleggen en werkgroepen – Sonneveld Group

“Ook extern vinden we communiceren en transparantie over MVO belangrijk. We nemen deel in verschillende overleggen en werkgroepen. We zijn bijvoorbeeld partner in de duurzaamheidscommissie van de FNLI. Ook proberen we, zowel nationaal als internationaal, via bijvoorbeeld brancheverenigingen zoals de NEBAFA en de FEDIMA tot verduurzaming van de branche te komen en het onderwerp meer op de agenda te krijgen.”